Turen ut av bykjernen gikk rimelig greit, men da vi forventet å se München/Venezia-symbolet igjen var det søkk borte. Kartet ga ikke klart svar på hvor vi skulle sykle, men etter en del dilldall og spørring om veien kom vi på rett trasé. Den var temmelig bratt i begynnelsen og med mye trafikk. Utsikten over Innsbruck og tårnet i Bergisel-bakken veide dog litt opp for ulempene. Etter hvert kom vi på en mindre trafikkert trasé og vi begynte å se skilting til Brennerpasset. Det var i utgangspunktet ca 850 meter stigning i dag, men vi har syklet en del mer for det har vært mange bratte opp og ned-bakker ekstra.
Turen har gått innover Wipptal. Naturen er nydelig med grønne velstelte marker og bondegårder, og med mektige fjell i bakgrunnen. Dalen er imidlertid noe skjemmet av en veldig synlig stor motorvei, en jernbane og mange kraftledninger. De siste 12 kilometrene syklet vi på riksvei 182 som er turistalternativet for bilister som vil se Brennerpasset. Det gikk veldig greit.
Vi hadde nok en formening om at Brennerpasset var noe ulikt andre pass vi har vært på, og det stemte. Vel oppe passerte vi fort grensen til Italia og der var det et kjempestort 'Outlet'-senter og mange andre butikker og serveringssteder. Ta i tillegg med alle trailerene og togene så ble passet veldig så urbant. Men opp kom vi til 1372 moh.
Vi trillet noen kilometer ned på Italia-siden der vi hadde bestilt rom. Det ser ut som at Italia virkelig har gjort en god jobb for å tilrettelegge for sykling. Det skal bli spennende å utforske dette i morgen.
Kvelden ble tilbrakt i stua med semifinale mellom England og Kroatia med oppvartning av verten her.
Dagens tall: 46 km/ 4t / 11,1 km/t
Bilder:
Tårnet i Bergisel-bakken
Overpyntet østerriksk hus
Parti fra Wipptal
Det er ikke bare enkelt å lage veier i Østerrike heller
Oppe ☺
Grensen til Italia
Butikker og mandige politifolk med fjær i hatten
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar